W dniach 11-12 czerwca 2018 roku odbędzie się kurs przeznaczony dla lekarzy specjalizującyc się według modułowego programu specjalizacji w zakresie medycycny sportowej pt. "Psychospołeczne problemy sportu i aktywności fizycznej", którego organizatprem jest COMS filia w Gdyni.
MIEJSCE KURSU:
Sala konferencyjna STADION MIEJSKI W GDYNI ul. Olimpijska 5
ZGŁOSZENIA:
Wyłącznie przez elektroniczny formularz zgłoszeniowy na kursy - dostępny na stronie CMKP
Kierownik Naukowy: dr Marek Graczyk
Kierownik Administracyjny: mgr Maria Agnieszka Niewiadomska
Dzień 1 (11.06.2018 poniedziałek)
9:00 - 9:30 | Wprowadzenie. Organizacja kursu. |
9:30 - 11:15 | (wykład) Rys historyczny psychologii sportu i aktywności fizycznej. Organizacje ISSP oraz FEPSAC i ich aktywność. Międzynarodowe i krajowe projekty oraz programy w psychologii sportu (m.in. SIOKO). Zespół szkoleniowy i zasady jego budowa. Grupa sportowa i jej dynamika. Socjometria i socjogram. Komunikacja werbalna i nie- , w zespole sportowym. Zaburzenia komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz sposoby im przeciwdziałania. Trening asertywności. |
11:15 - 11:30 | Przerwa kawowa |
11:30 - 12:45 | (wykład) Psychospołeczne problemy rywalizacji sportowej. Analiza psychologicznej sytuacji startowej sportowca. Sytuacja Facylitacji społecznej, jej obciążenia, przeciążenia i zagrożenia. Korzystne i nie- stany przedstartowe oraz startowe (fobie startowe, hiper-, hipomobilizacja). |
12:45 - 14:00 | Przerwa obiadowa |
14:00 - 15:45 | (ćwiczenia) Zagadnienia różnic indywidualnych. Osobowościowe determinanty osiągnięć sportowych. NEO-FFI, MBTI wymiary temperamentalne, inteligencja oraz zdolności (diagnostyka), czynniki wolicjonalno- charakterologiczne oraz postawy psychospołeczne. |
15:45 – 16:00 | Przerwa kawowa |
16:00 - 17:00 | (wykład) Zagadnienia różnic indywidualnych. Osobowościowe determinanty osiągnięć sportowych. Wymiary temperamentalne, inteligencja oraz zdolności (diagnostyka), czynniki wolicjonalno- charakterologiczne oraz postawy psychospołeczne. Wpływ rodziny kształtowanie prawidłowych i nie postaw prosportowych i prozdrowotnych (diagnostyka). Rodziny prawidłowo funkcjonujące, dysfunkcjonalne oraz patologiczne i ich wpływ na rozwój psychospołeczny sportowca. Inteligencja emocjonalna, kompetencje osobiste i społeczne, umiejetności psychospołeczne (diagnoza i monitoring), poczucie umiejscowienia kontroli (diagnostyka wewnątrz i zewnątrzsterowności). |
Dzień 2 (12.06.2018 wtorek)
8:00 – 9:30 | (ćwiczenia/wykład) Kształtowanie IPOGS (Integralnej Postawy Optymalnej Gotowości Startowej). Funkcjonowanie kognitywne i procesy poznawcze. Optymistyczny i nie- , styl atrybucji oraz wyuczona bezradność sportowca. Pogotowie werbalne, mowa wewnętrzna, afirmacje sportowe oraz zasady konstrukcji tekstu startowego. | ||
9:30 – 9:45 | Przerwa kawowa | ||
9:45 – 11:30 | (wykład) Rozwojowa psychologia sportu. Fazy rozwoju sportowego w aspekcie psychologicznym. Kształtowanie motywacji wewnętrznej na etapie szkolenia początkowego (metoda „empowering coaching“). Diagnoza wg skali SMS. Teoria tranzakcji w sporcie. Podwójna (dwutorowa) kariera w sporcie (projekty „OKO“ i „GEES“. „Fair play“ a patologia psychospołeczna w sporcie. | ||
11:30 – 12:45 | (wykład/ćwiczenia) Sprawność psychomotoryczna w sporcie powszechnym oraz wyczynowym (diagnoza, monitoring). Zagadnienia neuropsychologii w sporcie. Zaburzenia i deficyty rozwojowe: lateralizacja skrzyżowana, dysleksja, leworęczność patologiczna, ADHD i inne. | ||
12:45 – 13:45 | Przerwa obiadowa | ||
13:45 – 15:00 | (ćwiczenia/wykład) Psychologiczny Trening Sportowy (PTS). Metody, techniki stosowane w treningu mentalnym. Trening uważności, Trening progresywnej relaksacji mięśniowej, Trening autogenny (w adaptacjach sportowych M. Graczyka). Trening ideomotoryczny. Wizualizacja i symulacja startu. Biofeedback. Kinezjologia edukacyjna „Brain Gym“. Urazy i kontuzje psychofizyczne w sporcie. Rehabilitacja oraz wsparcie mentalne sportowca w okresie rehabilitacji i rekonwalescencji. Diagnoza i terapia zburzeń psychospołecznych. |
||
15:00 – 15:30 | Zaliczenie kursu: Zaliczenie pisemne, interpretacja profilu osobowości. |